Högsäsong för bedrägerier mot företag i sommar!

Sommar och semestertider innebär högsäsong för bedragare. Processer och rutiner sätts på prov när ordinarie personal inte finns på plats med sin erfarenhet och magkänslan om hur leverantörer och betalningar brukar hanteras. Risken att vikarierande personal utnyttjas och luras är stor och att pengar försvinner i händerna på bedragare är ännu större. 
 
Nu är det viktigare 
än någonsin att vara säker på att leverantörer och leverantörsbetalningar hanteras rätt för att undvika misstag, risker och manuella fel, och det är inte försent. Här kommer några tips på vägen från oss!

Svensk Handel verkar för att hjälpa näringslivet med de säkerhetsutmaningar som alla organisationer står inför idag, däribland att uppmärksamma blufföretag, oseriösa försäljningsmetoder och vilseledande erbjudanden. Nina Jelver är bedrägeriexpert på Svensk Handel ger här några tips för en säker sommar. 

  • Tacka aldrig ja till något via telefon. Om uppringaren insisterar på att en betalning ska genomföras eller en faktura betalas, be om att få ringa tillbaka.
  • Unna er att vara lite extra misstänksamma. Kontrollera nya kunder och leverantörer som kontaktar er. Ställ frågor och gör sökningar innan ni går vidare med leverans eller betalning. 
  • Var minst två personer som attesterar kostnader och gör inga utbetalningar under tidspress, detta minskar risken att fel begås.
  • Var alltid misstänksam om något ska gå snabbt.

"I övrigt har vi haft många utskick av erbjudanden av olika slag som är utformade som fakturor. Handlar ofta om varumärkesregistrering av olika slag. Den senaste tiden upplever vi dessutom en hel del marknadsföringstjänster. Hävdar att de har ensamrätt på google (vad det nu innebär) och spelar ofta på att man har ett avtal sedan tidigare. Vilket man inte har..", avslutar Nina Jelver. 

Kontrollera processer, rutiner och rättigheter:
  • Säkerställ att aktuella processer och rutiner är dokumenterade och tillgängliga för alla, även extra personal.
  • Kontrollera att minst två personer attesterar fakturor och nya leverantörer för upplägg till leverantörsregister.
  • Bekräfta aldrig ett köp, ett erbjudande eller en betalning av en okänd aktör via telefon. Och påminn andra.
  • Var misstänksam om en betalning eller åtgärd uppmanas att göras snabbt. Be om att få återkomma!
  • Bestrid alltid bluffakturor. Anmäl ärende och aktör till Polis och Svensk Handel. Glöm inte att dokumentera!
  • Undvik alltid betalningar till bankkonton, kräv ett giro-konto!
Informera och kommunicera:
  • Informera samtliga anställda med möjlighet att göra inköp att kontrollera leverantörer före inköp.
  • Säkerställ att vikarierande personal och extra insatta resurser väl känner till aktuella rutiner.
Verktyg som hjälper dig
  • Inyett Registeranalys - Analysera leverantörsregister för att uppmärksamma risker och utdaterad information.
  • Inyett Guard - Bevaka leverantörer och följ förändringar.
  • Inyett Search - Kontrollera leverantörer före inköp.

Kontakta Inyett Customer Success på 042 21 00 07 om bra tjänster att aktivera inför sommarmånaderna!

 

Checklista för en säker sommar

Klicka för att testa!

Skapa ett gratiskonto för att testa!
Boka tid för frågor