– Ingen vill riskera att skriva in fel belopp eller bli lurad av ett bluffbolag bara för att man inte hinner kontrollera varje faktura, säger Magnus Månsson, VD på Inyett.
– Skattepengarna blev helt enkelt förbrukade av en enskild individ på grund av ett handhavandefel. Det var då vår idé att skapa ett form av filter för att fånga upp inkorrekta transaktioner föddes, berättar Magnus vidare.
Till en början flaggade Inyetts lösning enbart om ett belopp på en faktura stack ut. Exempelvis skulle inbetalningen i exemplet ovan direkt markeras med en röd flagga.
– Därefter har vi byggt på idén om säkra betalningar och tittat på vad den enskilde användaren har svårt att kontrollera. Till exempel är det helt omöjligt för den som ska betala en faktura att veta om leverantören har gått i konkurs eller blivit av med sin F-skatt. Betalar man in många fakturor har man inte tid att kolla upp den typen av information, säger Magnus och fortsätter:
– Detsamma gäller Svensk Handels varningslista. Det går inte att gå igenom alla företag som finns med på den varje gång det är dags att betala en faktura. Men vår lösning kan göra det på ett ögonblick.
Inyett har haft en jämn tillväxt sedan starten och varit lönsamma under hela resan. I början riktade sig bolaget, som blev en del av Visma koncernen under 2019, främst mot kommuner och myndigheter. Men man insåg snabbt att behovet av att automatisera kontrollen
av betalningar och leverantörer var lika stark bland företag.
– Det känns sunt att offentlig sektor, som hanterar våra skattepengar, var först ut med att använda tjänsten, men det är kul att se att även den privata sektorn börjar få upp ögonen för oss och förstå nyttan med vår tjänst.
– Sannolikheten att ett stort företag utsätts för bedrägerier är större än för ett mindre företag, men oftast gör det mer ont för ett litet företag att drabbas. Därför arbetar vi med att anpassa tjänsten så att den passar alla företag, oavsett storlek.
Inyett har redan smyglanserat sin tjänst i Norge och bolaget har siktet inställt på en vidare internationell expansion.
– Sverige kommer fortsatt vara vår huvudmarknad, men eftersom vi inte har stött på en lika sofistikerad tjänst någon annanstans tittar vi också på andra länder – och då framförallt på de där Visma redan finns, berättar Magnus.
Låter det intressant? Kom igång med leverantörssökning redan idag genom att skapa ett gratiskonto eller boka ett möte med någon av våra säljare så berättar de mer.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inyett