Choose language

Effektivare och säkrare hantering av skattemedel: Statens servicecenter och Inyett i samarbete!

Statens Servicecenter och Visma-bolaget Inyett inleder ett samarbete efter vunnen upphandling med syfte att förbättra och optimera processen från inköp till betalning, även kallad purchase-to-pay, för svenska myndigheter. Detta partnerskap representerar en viktig milstolpe i strävan att öka effektiviteten och säkerheten i hanteringen av offentliga medel.

Inyett-Kollegor-ute-i-naturen

I partnerskapet kommer Statens Servicecenter att ha möjlighet att dra nytta av Inyetts data och expertis för att uppnå en omfattande kontroll av hela leverantörsreskontran, från inkommen faktura till det att betalning slutförs.

–  Vi är väldigt stolta över detta förtroende och ser till att utöka kontrollerna på Sveriges viktigaste betalningar. Inyett startades för att hjälpa svenska kommuner att känna sig säkra på att utbetalningar blev rätt och hamnade hos rätt personer. Genom att samarbeta med Statens Servicecenter säkerställer vi nu detta hos majoriteten av Sveriges myndigheter, säger Rade Kocovski, VD på Inyett.

Genom att använda Inyetts tjänster kommer Statens Servicecenter kunna göra automatiserade kontroller och skapa lättillgängliga och avgörande beslutsunderlag innan leverantör godkänns eller pengar betalas ut. Statens Servicecenter kommer därmed att kunna identifiera och förebygga risker relaterade till ekonomisk brottslighet inklusive bluffbolag och bedrägerier.

Förutom att stärka kontrollen och säkerheten kommer detta samarbete även att bidra till ökad trygghet för medarbetare genom att erbjuda ett varningssystem i de fall potentiella avvikelser upptäcks, men även bekräftelse och kvittens på att processer och rutiner fungerar smidigt och enligt förväntan.

Statens Servicecenter, en myndighet under Finansdepartementet, har ett avgörande ansvar för att tillhandahålla administrativa tjänster till andra statliga myndigheter. Genom detta samarbete med Inyett kommer de att dra nytta av den senaste tekniken och expertisen för att stärka sin förmåga att övervaka och säkerställa effektiva leverantörsbetalningar och hantering av leverantörsinformation.

Inyett, grundat 2009 och baserat i Helsingborg, erbjuder automatiserade lösningar för att säkerställa kontroll av leverantörsbetalningar och leverantörer, med målet att minimera risker, bedrägeriförsök och manuella misstag. Med tusentals användare inom både privat och offentlig sektor i Sverige och Norge är Inyett en pålitlig expert och leverantör inom området."

För mer information, kontakta gärna:

Sara Odelius-Andersson, Commercial director, 073-661 20 16, sara.odelius@inyett.com

Om Inyett
Inyett grundades 2009 och erbjuder automatiserade lösningar för kontroll av leverantörsbetalningar och leverantörer, med fokus på att minimera risker och öka ekonomisk noggrannhet. Inyett betjänar tusentals användare inom både privat och offentlig sektor i Sverige och Norge. Sedan 2019 är Inyett en del av Visma koncernen.

Om Visma
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara i molnet, med en omsättning på 2,06 miljarder euro under 2022, 15 000 anställda och 1,6 miljoner kunder i Europa och Latinamerika. Genom att förenkla och automatisera arbetet för företag och organisationer av alla storlekar, möjliggör vi ett mer effektivt och välmående samhälle. Besök oss på visma.se.

Ta del av mer inspiration