Inyett firar 15 år – hur började allt?
Över en kopp kaffe träffade vi Johan Henckel, grundaren av Inyett. Hur föddes idén om Inyett, vad har drivit honom genom åren, och hur kom det sig att Inyett blev en del av Visma? Framför allt; hur ser han på företagets framtid? Med ett leende som speglar både stolthet och en antydan till nostalgisk tillbakablick delar han med sig av resan som förvandlade en idé till det som idag är Inyett.
Johan Henckel, en entreprenör från Helsingborg, var en del av Inyett fram till 2019 när Visma förvärvade företaget. Han satt kvar i styrelsen till 2022, då han lämnade över stafettpinnen till Visma, styrelsen och det team som nu driver Inyett. Men låt oss gå tillbaka till början; hur kom idén om Inyett till?
Hur kontrollerar svenska bolag sina leverantörer egentligen?
Allt började med en enkel, men ändå komplex, frågeställning, berättar Johan.
"Kontrollen på kunder har alltid varit en självklarhet för företag, men hur kontrollerar svenska bolag sina leverantörer egentligen?” Det var denna fråga som lade grunden för Inyett. Det, och en artikel som publicerades i Sydsvenskan om en felaktig utbetalning som ledde till oväntade konsekvenser för en stor skånsk kommun. En artikel som gav ytterligare bränsle till tanken om att något behövde göras för svenska kommuner och bolag.
– Att göra fel är mänskligt, men konsekvenserna ska inte behöva vara förödande. Kan vi skapa ett system som indikerar på om en leverantör är bra, tveksam eller riktigt dålig att göra affärer med? berättar Johan.
Första kunden till var Inyett är idag
Ett av de första minnena Johan delar med sig är när han endast med en kort presentation av de tjänster Inyett erbjöd, begav sig till en annan skånsk stad för att möta ekonomichefen där. Tack vare offentlighetsprincipen i Sverige kunde Johan, baserat på offentligt tillgänglig information från staden, redan inom 20 minuter visa att de samarbetade med ett företag som fanns på Svensk Handels varningslista. Denna insikt blev inte bara en ögonöppnare för ekonomichefen utan också en viktig milstolpe för Inyett, som därigenom säkrade sin allra första kund – en relation som håller i sig än idag.
Det var så det började, och fler och fler kommuner anslöt sig till Inyett. Inom loppet av 3 år hade över 200 kommuner anslutit till Inyett för att säkerställa att deras leverantörsbetalningar kontrollerades på rätt sätt och att man som kommun tog ansvar över användningen av skattemedel.
– Vi insåg tidigt hur viktigt det är med koll på våra leverantörer, för att alla betalningar ska gå rätt till. Med en ständig ökning av ekonomisk brottslighet, är detta ännu viktigare. Det är direkt oansvarigt om dessa kontroller inte görs idag. Det ligger på oss alla att se till att våra pengar hamnar där de ska, säger Johan och poängterar att det här är något vi måste göra tillsammans.
Grunden för Inyett - samarbete och kundfokus
Johan fortsätter berätta vidare om åren med Inyett, att företaget växte och hur stor efterfrågan blev. Man växte ur lokal efter lokal och personalstyrkan blev större och större.
– En av Inyetts framgångsnycklar har alltid varit att vi lyssnar på kundernas behov, berättar Johan.
Så sant som det är sagt. Sedan 2009 har Inyett utvecklat våra tjänster efter de behov som finns från våra kunder, och de omvärldsfaktorer som hotar. Det ska vara enkelt att göra rätt och det är tillsammans vi skapar ett sunt näringsliv. Inyett växte och tillslut kände Johan att det var dags att ta ytterligare ett steg, och 2019 blev det verkligt när bolaget blev en del av Visma. Då öppnades det nya dörrar både för expansion och utveckling, inte bara för företaget i sig utan även för personerna som jobbar på Inyett .
– Min filosofi har alltid varit att det är viktigt att ha kul tillsammans. Succén bakom Inyett är självklart idén, men den stora delen är människorna som har varit med och drivit det framåt till var det är idag.
En framtid med ett sunt näringsliv och integrerade kontroller
Vi kommer in på framtiden, kontroll på de man gör affärer med och hur det känns att stå bredvid när Inyett vidareutvecklas.
– Jag tror utan tvekan att de kontroller som Inyett gör idag, kommer att vara en naturlig del i alla affärssystem. Tillsammans med att AI växer, tror jag även att detta kommer att spela en stor roll i det hela och där är jag helt säker på att Inyett och hela Visma ligger i framkant i implementeringen av detta.
Att se sin idé växa och blomstra under Vismas vingar är något som fyller honom med både glädje och stolthet, och det är med ett stort leende på läpparna som vi avslutar intervjun.
– Att se Inyett leva vidare, utvecklas och fortsätta göra skillnad för svenskt näringsliv gör mig otroligt stolt. Jag vet att hela bolaget, och med Rade Kocovski i rollen som VD, gör allt vad man kan för att driva Inyett och de värdefulla kontroller företaget gör framåt, avslutar Johan med ett leende.
Inyett föddes ur idéen att offentlig och privat sektor behöver ha kontroll på sina betalningar och leverantörer. Tillsammans är det allas ansvar att bidra och säkerställa ett nordiskt näringsliv utan bedrägerier och oseriösa bolag. Hur arbetar du för detta mål?